12 kwietnia 2017

Wysokość ściegu szydełkowego, a ilość oczek łańcuszka

Dzisiaj krótko, zwięźle i na temat :) Temat, myślę, że dla wielu osób, bardzo przydatny i trafiony (sama bowiem czasem muszę sobie go odświeżyć). 

Często zastanawiamy się, 

ile oczek łańcuszka powinniśmy wykonać, aby jego wysokość odpowiadała poszczególnym ściegom szydełkowym? Zrobiłam dla Was taką krótką tabelkę:

Rodzaj splotu
Ilość oczek łańcuszka
Półsłupek
1
Półsłupek z narzutem
2
Słupek
3
Słupek podwójnie nawijany
4
Słupek potrójnie nawijany
5
Słupek poczwórnie nawijany
6

Jak widzimy, od momentu wykonywania słupków, zasada jest taka sama: jeżeli nawijamy włóczkę na szydełko x razy, to aby otrzymać łańcuszek odpowiedniej wysokości musimy wykonać x+2 oczek. Proste? Mam nadzieję, że tak...

Przygotowałam dla Was próbkę. 

Chciałam Wam pokazać, jak powyższe sploty wyglądają w robótce. Tworzy się wówczas, pewnego rodzaju trójkąt (sama zresztą korzystałam z niego, tylko za żadne skarby świata nie mogę sobie przypomnieć przy której pracy...) . Pamiętam, że był to mój pierwszy trójkąt, jaki dziergałam i nawet mi się spodobał :) I chyba był to dziób ;)

Nie przedłużając jednak, na zdjęciu niżej, możecie zobaczyć, jak wiadomości z tabelki mają się faktycznie do naszej pracy. Szczególnie, że wszystkie wysokości widocznie się różnią:


Włóczka: Holly La Passion
Szydełko: Clover Amour 3.50
Tak to właśnie wygląda. Sploty takie możemy użyć na wiele sposobów, a tym samym stworzyć na prawdę cudowne robótki, dlatego warto próbować, testować, miksować, do czego gorąco Was zachęcam :)

4 komentarzy

  1. Świetny pomysł z tą tabelką. Bardzo pomocna rzecz :). Ja z tym akurat nigdy nie miałam problemu, nie musiałam się wcale zastanawiać tylko nabierałam oczka i już :). Jestem wzrokowcem i pewnie dlatego łatwo mi to przychodzi bo od razu widzę jaka długość łańcuszka jest mi potrzebna :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak ja CI zazdroszczę, że potrafisz sama patrząc na coś, ocenić jego wysokość! Dla mnie to jest coś niesamowitego i wręcz ja totalnie nie potrafię dobrze ocenić takich rzeczy ;) ja z kolei wszelkie cyfry, liczby i schematy, to dla mnie to jest wyznacznik, stąd moja tabelka ;)

      Usuń
  2. Fajna ściągawka :) Bardzo przydatna tabelka do wydrukowania i powieszenia na lodówce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno przyda się w szczególności osobom początkującym, kiedy to do zapamiętania jest naprawdę dużo rzeczy :)

      Usuń

Cieszę się, że tu jesteś! Mam nadzieję, że Ci się podoba ;) Daj znać w komentarzu :) Anonimie, proszę o imię!